18 juni 2012

Mina och dina tankar

Att läsa är att tänka med ett främmande huvud i stället för sitt eget.
Att tänka med en arkeologs huvud är synnerligen spännande!
Jag tror att det var bilden på Eketorps borg från den långa ön där jag är född och uppvuxen som gjorde att jag drogs till boken, och vår historia har onekligen haft en avgörande betydelse för hur vi är och har det idag så jag jag slog till och köpte boken.
Den är fin och innehåller mycket om diverse fynd i vårt avlånga land, fast jag kan inte låta bli att fundera på hur det var egentligen, på riktigt, där och då.
Hur hade de det, de som byggde Ismantorps borg? Vad tänkte de? Vilka framtidsdrömmar hade de? Skilde sig deras känslor från våra? 
Så olika och så lika tänker jag, i mitt eget huvud.

Mönster innehåller också någon annans tankar.
Jag undrar vad som fick Amy Noelle Parker att tänka på Sagan om ringen när hon stickade och skrev mönster till Fellowship the shawl.
Sju av nio karaktärer är nu instickade; Boromir, Legolas, Gimli, Gandalf, Aragorn, Merry och Pippin. Kan de två sista vara Frodo och Galadriel? Det var länge sedan jag läste Sagan om ringen och tänkte med Tolkiens huvud. - Kanske skulle jag göra det igen?

2 kommentarer:

  1. Visst är det fantastiskt med arkeologi och historia! Man önskar sig nästan en resa i tiden ibland... :-)

    SvaraRadera
  2. Visst är det fantastiskt med arkeologi och historia! Man önskar sig nästan en resa i tiden ibland... :-)

    SvaraRadera