9 aug. 2019

En röd adressbok

Det är sommarens sista semesterdag och min jag-skulle-vilja-göra-lista är fortfarande oändligt lång men nu är det bara en helg mellan mig och jobbvardag igen. Nog hade jag tänkt göra några roliga saker både igår och idag men kroppen behöver vila efter aktiva saker i början på veckan så jag har snällt stannat på trappan eller i hammocken.
Mitt sällskap hela eftermiddagen och kvällen har varit Den röda adressboken av Sofia Lundberg. Vilken liten skattkista! Det är ytterligare en bok rekommenderad av Vimmerby bokhandel och de lyckades även den här gången leda mig till en bok jag tycker riktigt mycket om.

Vi får följa Doris som på livets höst summerar sitt innehållsrika, nästan hundra år långa, liv. Hon skriver ner sina minnen till älskade systerdotterdottern Jenny som bor alldeles för långt borta från Stockholms söder, på andra sidan jorden i USA. De håller kontakten via Skype men det räcker inte till när Doris blir sängliggande efter ett fall. Doris skriver berättelse efter berättelse med utgångspunkt från namnen i den röda adressboken i skinn hon fick av sin far när hon fyllde tio. Nästan alla är sedan länge borta.
Det är en fin bok, full av vänskap, hårt arbete, svåra förhållanden, släktband och kärlek. Det är en bok som sätter fingret på det som är riktigt viktigt i livet och om att inte ge upp även om allt pekar på att det är för sent. 
Boken är Sofia Lundbergs debutroman och den kom ut 2015 men min pocketbok är en reviderad nyutgåva från i år. Jag undrar vad som reviderats... Nog är jag nyfiken och jag skulle kunna läsa om boken om jag kom över en förstautgåva utan att tycka att det var tråkigt. Bra böcker håller för en andra läsning.

Jag tar några varv då och då på nyaste stickningen, en Edgevale tank. 
Jag räknar med fler varma fina dagar trots att semestern nu är slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar