29 apr. 2019

Sten på sten

Jag har så många fina bilder från Visby så jag gör ett par inlägg till därifrån trots att jag är hemma på min pyttelilla ö alldeles intill fastlandet igen. Bilderna är för fina för att bara stanna i min mobil.
Vi klättrade upp i Snäckgärdstornet som ligger i nordvästra hörnet på ringmuren. 
Vid Silverhättan, murens yngsta torn, börjar trappan upp till utkiken. 
Bedövande vackert både in mot ön och
ut mot havet.
Två fina vänner som möttes för första gången bara någon timme innan tornklättringen hade jag som sällskap. Guld värt!
Vi passerade Tranhustornet (som jag tror att detta är) där duvor låg och ruvade. 
St Nicolai kyrkoruin såg vi på avstånd. 
På en port in till Sankta Karins ruin finns en svårläst inskription. En tolkning är att där står: 
Den som ska äga detta hus, honom give gud lycka och goda år
 
Sankt Drottens ruin gick vi förbi 
liksom Sankt Lars ruin, vilken jag tror gömmer sig bakom denna järngrind. Det är inte helt lätt att hålla isär alla ruiner.
Vi besökte fornsalen och tittade på de vackra bildstenarna som finns där. 
Somliga enkla, som livets träd, 
andra mycket intrikata med bland annat solhjul. Fantastiska verk. 
Det fanns också några gravklot, just det här påminner mig om kroppkakestenen på Öland med sin fina kroppkakeform.
För en som gillar både historia och stenar är utflykter som den här rena drömmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar