10 aug. 2017

Dragon Pox

Andra mönstret i KnottyGnome Designs sockmönsterkollektion Magical Maladies heter Dragon Pox. Dragon pox, drakkoppor, påminner om vattkoppor eller smittkoppor och förekommer i Harry Potters förtrollade värld bland trollkarlar och häxor.
Jag bestämde mig för att sticka mina sockor av en sockblank färgad av Johanna i vitt, rött och lite blått. Jag använde en stickmarkör som ser ut som Bertie Bott´s bönor i alla smaker och fick hjälp att välja färg till hälen.
Nedre bönan ser precis ut som garnet jag börjat sticka med och det gröna var helt rätt att komplettera med. 
Så fick det bli och jag tycker att jag kan se Dragon pox i de här sockorna. 
Det är flätor som går diagonalt över foten och upp längs benet samt ett strukturmönster på skaftet. 
Ett mer enfärgat garn hade förstås fått mönstret att framträda mer men är det drakkoppor så är det. 
Bertie Bott´s gör säkert gott mot drakkoppor. 
För övrigt så har jag planer på att sy en tunika eller två samt ett babytäcke till en ny liten människa. 
Jag hoppas på mycket syinspiration de kommande dagarna för ett prickigt viscosetyg och ett nästanprickigt bomullstrikåtyg (på rea 😃) och flera fina quilttyger från Husqvarnabutiken i Vimmerby ropar på mig.

1 kommentar:

  1. Those socks look warm and soft.Love the color of the yarn and the new fabrics.

    SvaraRadera