4 juli 2011

Trä vs Trä

Två fina träkyrkor har jag besökt på sistone; Pelarne och Frödinge kyrkor, och det finns så mycket spännande att titta på i gamla kyrkor tycker jag. Vad sägs om de här metalldörrarna till exempel?
Först en dörr från Frödinge - med ett gammalt väl använt lås.
 Och så motsvarande dörr i Pelarne - med sitt lås. 
 Fina hantverk, eller hur?
Om Fröding kyrka kan man läsa:
" En timmerkyrka som denna är som helhet ett fullödigt exempel på svensk bygdekonst av det slag som förekom under 1600- och 1700-talen." Kyrkan har helt spånklädda väggar av liggande, laxknutat timmer kan man också läsa i årsboken Kalmar län från 1951. 1746 står det på kyrkvimpeln.
Om Pelarna står det att kyrkans äldsta historia inte är klarlagd, men att den spånkläddes 1781 syns tydligt på en av väggarna.

Även om de båda kyrkorna luktar tjära och ser ut att vara ganska lika så skiljer det mycket när man kommer in. Pelarne är vit och avskalad och de breda ojämna träplankorna syns väl på väggar och tak.
Frödinge är precis tvärt om - en mycket rikt dekorerad insida med hela taket, korväggen och väggarna målade av Hans Sigismundus Brachwagen. Han lär ha dekorerat över 60 kyrkor! 

En sol, lik denna finns även i Pelarna, men den fotograferade jag inte tyvärr.
 Klocktornen är slående lika varandra. Frödinge till vänster och Pelarne till höger.
Frödinge kyrka har en fantastisk dörr - som glädjer en quiltare lite extra med sin åttauddiga stjärna i mitten.
Och titta på handtaget!
Är det inte lite lekfullt?!
:o)
Hemma hos mig har det inte varit så lekfullt idag tyvärr, men jag har sytt klart en massa remsor till utmaningsprojektet. Kanske skulle jag sätta kniven mot skärmattan och dela upp dem i mindre delar nu?

1 kommentar:

  1. All those buildings and doors are so beautiful! I've been thinking a lot about architecture lately. Thanks so much for posting these photos!

    SvaraRadera