3 jan. 2021

Glädjen i att fortsätta

Det var länge sedan jag hade penslar och akvarellfärger framme.  

Det är alltid lite svårt att komma igång, det blir en tröskel som man måste ta sig över för att kunna doppa penseln i färg och trycka den mot ett papper. Ett sätt att komma över den där tröskeln är att, i stället för att börja med ett nytt helt vitt papper, fortsätta måla på något som inte blev färdigt förra gången.
Jag hade ett par ark kvar sedan jag målade med plastfilm som jag skar ner ett i mindre bitar och färglade lite och, som vanligt, la till några ord. Det är lätt att tvivla på sin förmåga när penslarna legat orörda ett tag men man får inte vara rädd. Allt blir inte bra eller användbart men det är inte därför man skapar, det är för glädjen som finns i själva görandet tänker jag.
Glädjen att göra
ger en fin tillfredsställelse.

Förra årets sista par sockor stickade jag av Gründl Hot socks, ett slitstarkt sockgarn med fina randningar.
Det blev lite garn över när sockorna var klara och nu tror jag att det blir
handledsvärmare av resterna
eller så blir det skaft till nya sockor. Snart måste jag bestämma mig men just nu stickar jag vidare, rand för rand, bara för att det är roligt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar