30 sep. 2018

Fragment

I nummer 4 av stickmagasinet Laine finns ett sockmönster som heter Fragment. Det är ett fint och finurligt mönster.
Mönstret är gjort av Helen Stewart/Curious Handmade
Sockorna är stickade av ett Rowan-garn jag köpte när vi var på semester i Glasgow för många år sedan. Vi letade och letade efter garnaffärer men hittade till slut bara några hyllor i en stormarknad.  
Det fanns en del att välja på.
Garnet är Rowan Fine Art och det är ull, mohair, silke och lite nylon. Garnet har en aura, lite fluff helt enkelt. Fint och lyxigt känns det när man tar i det.  
Det är svårt att fånga den djupa färgen på bild och jag tycker att sockorna inte ser riktigt så randiga ut i verkligheten som de ser ut på bild. 
Min lilla hjälpreda var förstås med när vi skulla ta bilder. 
Den där semesterresan var svår på flera sätt, jag mådde inte toppenbra men min man mådde riktigt dåligt. Han kom inte ut så mycket från hotellrummet tyvärr men det var ändå en fin resa med flera fina ljuspunkter, 
som när vi besökte katedralen i Glasgow, den var magisk!
Och det blev både roligt och lite pinsamt när vännen Ms mobiltelefon började ringa där inne i det högtidliga och signalen var Just idag är jag stark!
Ett riktigt fint minne är när sonen och jag hade en jättemysig fikastund på tu man hand där han drack sitt livs godaste varma choklad. 
De där fina minnena har jag stickat in i de här sockorna. 
Mönstret påminner på något sätt om arkitekturen som fanns överallt i staden.
Nu har det skapats ny arkitektur i mitt minnesgalleri, från en resa till ett par sockor.  
Kan det vara så att Luna till slut tröttnade på att ta sockbilder?
Det är möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar