17 feb. 2015

Framsteg

Jag samlar tankarna en stund och funderar på vad den här dagen fört med sig. Ganska mycket stress, massage, ett roligt telefonsamtal, brev som gav mig hjärtklappning, semlor både på jobbet och hemma och en sovstund på soffan. Dagens ord i boken 365 tankar för sinnesro är Just idag gläds jag över mina framsteg och jag försöker tänker att jag verkligen är glad för mina framsteg. Framsteg i stort och smått, som att hela tiden förhoppningsvis bli lite klokare och som att säga nej när det blir för mycket. Framsteg kan också vara att jobba mot målet att få en färdig humörfilt. 
Nu är jag mitt i högen med blå-gröna rutor.
Jag har inte satt upp något datum då jag tänker att filten ska vara klar. Den har innehållit tillräckligt många tidsgränser med en-om-dagen-rutor så nu virkar jag lite när jag har lust och tid. 

De arkeologiska utgrävningarna bland mina foton fortsätter och idag hittade jag en bild på ett täcke som jag tycker riktigt mycket om.
Snurran i mitten är gjort med hjälp av en nio-graderslinjal och applicerad på det ljusa tyget. Hela täcket är intensivt frihandsquiltat. Det var nog det första stora täcket som jag frihansquiltade så mycket på. Jag har ett par-tre quilttoppar som väntar på quiltning, - jag kanske skulle ta och quilta loss ordentligt igen!

4 kommentarer:

  1. Jag tror att din filt kommer att bli alldeles underbar!

    SvaraRadera
  2. Du har vakre farger i teppet ditt- og mange flotte mønster.
    Jeg har en 9 graders linjal, må nok få prøvd den. Kjempefint teppe.

    SvaraRadera
  3. Hur virkar du ihop dina rutor? Jag har snart alla mina rutor färdiga och funderar lite över hur jag ska virka ihop den för att få det snyggt. Jag gillar din ihop-virkning :) Din filt kommer att bli helt underbart vacker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :)
      Jag lägger två rutor med avigsidorna mot varandra. Jag virkar en fm i första m på främre rutan, gör en lm och sedan en fm i andra m på den bakre rutan. En lm, en fm i tredje m på den främre osv. Jag zick-zackar alltså fram mellan rutorna med en luftmaska emellan. Det är bara att fortsätta på det sättet in på nästa rutor. Jag hoppas att det blev förståeligt!

      Radera