16 okt. 2008

Reims, Frankrike, på två dagar

Jag har tillbringat ett par hektiska dagar i franska Reims och måste bara skriva några rader om det :o)
Mestdels gick tiden åt till att jobba, men eftersom jag gillar historia, kultur och arkitektur, så tog jag en snabbrunda bland de vackra byggnaderna.
Först och främst - Kommer du till Reims - missa inte katedralen! Den är helt fantastisk!

Katedralen är byggd på 1200-talet och är enormt rikt dekorerad. Det finns tre fönster i koret som är målade av Marc Chagall, och de är något utöver det vanliga. Tyvärr hade jag varken kameraresurser eller tid att fota innne i katedralen. Här finns en bild, men den återger inte på något sätt känslan man fick av att titta på Chagalls fönster. Läckra är de i alla fall!

Det finns också en trevalvad triumfbåde i Reims, kallade Porte de Mars från 200-talet! Den fick jag absolut inte tillfälle att fota på något bra sätt.
Den här bilden är tagen från en buss med mobilen:

Inte ens syns alla tre valven ;o(
Här är den bästa bilden jag hittat hittills på hela bågen. Där finns också lite fakta.
Jag hann med ett besök på en gård som gör champagne. Reims ligger ju mitt i champagnedistriktet :o)

På Vilmart et Cie trängs tunnor och flaskor med ljuvliga drycker. Den godaste champagne jag smakat tror jag!

Är det månne en fransk kviltängel där uppe i skyn? ;o)
Till sist - Tack för alla snälla, rara ord om mitt jelly roll-mönster! Nu hoppas jag att det kommer några länkar i min gästbok till bilder på färdiga quiltar eller toppar! :o)
***Anette L***

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar